poniedziałek, 16 maja 2011

Zadanie na wtorek II

P. str. 270


1. Tezy Marii Janion:


Rozmaite powieściowe postacie, figury, zwroty akcji czy sytuacje ujmują coś z rzeczywistości.
Szkoła traktuje literaturę jako coś zupełnie nieprzydatnego do życia, rodzaj ozdoby, czasem jakiejś pomocy w identyfikacji narodowej, jak w wypadku dzieł Sienkiewicza czy "Pana Tadeusza".
Uczniowie nie chcą czytać, bo dla nich nic z tego nie wynika.
Analizowanie literatury to najtrudniejszy zawód świata.


Miron Białoszewski "polka z sobą"


1. Znaczenie "polka" - każda kobieta, dziewczyna.


Potoczny zwrot "mieć polkę" oznacza być z polką lub mieć talent (?).


Wypełnienie miejsc:


nie daruj się wszystkich sobą
co chcą
co ja chcę?
obroń się
nie dać się!
bądź sobą


2. W tytule chodzi o kłopot z zaimkiem "ja". Polka z sobą, czyli jak polka radzi sobie ze swoim własnym ja, ze swoją osobą. Ponieważ u człowieka "ja" jest punktem centralnym jego świata przeżyć to od tego punktu "ja" układa się wszytko - czas, przestrzeń, zdarzenia. Bohater liryczny usiłuje bronić swoje "ja" przed innymi. Walczy o prawo bycia sobą, o wyrażanie swojej opinii, o zachowanie swojej indywidualności i porządku. Nie potrafię stwierdzić, czy jest tu mowa o utworze muzycznym, można jednak stwierdzić, że utwór ma swój rytm.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz